Zoeken
For the Future of Farming
ForFarmers fabriekForFarmers headerForFarmers pluimveeForFarmers rundveeForFarmers varkens

16-10-2015

Ladies Days 2015: volop inspiratie voor boerinnen

Neem inspirerende sprekers, de mooie ambiance van het Nederlands Openluchtmuseum en de gastvrijheid van onze vrouwelijke buitendienst onder leiding van dagvoorzitter Yvon Jaspers. Het waren de belangrijkste ingrediënten voor de allereerste spetterende ForFarmers Ladies Days, dinsdag 13 en woensdag 14 oktober. Beide dagen waren helemaal volgeboekt. Zo'n 600 boerinnen gingen vol inspiratie en met een positief, voldaan gevoel naar huis.

 

De dag droeg als thema 'Boerentrots' en zowel 's ochtends als 's middags vond er een programma met sprekers plaats. De dames kregen eerst verschillende voedseltrends voorgeschoteld door Fooddesigner Katja Gruijters. Zij liet door middel van vele foto's zien wat er overal in de wereld met voedsel gebeurt. Van de liefde en aandacht voor ambachtelijke producten en markten, tot aan hightech take-away, robotkeukens en voedselprinten. Consumententrends waarbij boeren wellicht op korte of lange termijn kunnen aanhaken. Ze toonde tevens foto's van een volle en lege supermarkt; een supermarkt met en een supermarkt zonder boerenproducten. Om aan te tonen wat er gebeurt als er geen boeren zouden zijn.  

Daarna het ontroerende verhaal van pluimveehoudster Marian Claessens. Zij vertelde over haar verandering van iemand die zijn hoofd niet boven het maaiveld durfde uit te steken, tot trotse pluimveehoudster, Agrarisch Ondernemer van het jaar 2013, Mmmeggie en stuurgroepslid van BIG Challenge. Een waar boegbeeld voor de pluimveesector.

Tot slot gingen de dames zelf aan de slag met boerentrots in een workshop van Rianne van Zeeland van Mevrouw de Boer. Iedereen schudde letterlijk de bescheidenheid van zich af en beantwoordde vragen als: wat is onze trots en hoe kunnen we die nog beter uitdragen?! Ook hier kwamen mooie verhalen naar boven.

Op dinsdag hadden we bovendien een primeur: de Mmmeggies (pluimveehoudsters die met girlpower het Nederlandse ei en de legpluimveesector promoten) overhandigden het allereerste Eggazine aan Yvon Jaspers. Eggazine is een eenmalig consumententijdschrift gemaakt door Stichting Blij met een Ei, om de consument te vertellen wat voor een mooi product een ei is, hoe het geproduceerd wordt en wat je er allemaal mee kunt.

Als afsluiting stonden lekkere Hollandse tapas en een drankje op de mini-fair te wachten. Er werd nog lang nagepraat en veel dames gingen met volle goodiebags en een voldaan, positief gevoel naar huis.