Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Waar ben je naar op zoek?

“Het helpt enorm als er op twee opeenvolgende leverdata wordt besteld”

19-3-2020

Een inkijkje in de logistieke puzzel met tips voor het bestelproces

Veel klantcontact hebben ze niet. Toch vormen de logistieke planners het kloppend hart van het orderproces van bestelling tot silo. Met de – soms uitdagende – klantwens als uitgangspunt zorgen zij voor een tijdige en efficiënte belevering van het voer. Want dat voer komt er hoe dan ook. Logistieke planners Ruud Horsman en Paul van der Wurff nemen ons mee in hun dagelijks werk en geven nuttige tips om als veehouder rekening mee te houden.

De planning voor de extensieve en intensieve sectoren is verdeeld over twee teams. Paul van der Wurff is teamleider van het plannersteam in Lochem en plant daarnaast zelf met enkele collega’s de logistiek voor de intensieve sectoren (varkens, pluimvee). Hij werkt al sinds 1994 bij ForFarmers en haar voorgangers en brengt een ruime kennis en ervaring mee. Ruud Horsman werkt sinds 2019 bij ForFarmers en plant samen met drie collega’s de ritten voor de fabrieken in Zwolle, Deventer en Almelo (herkauwers).

Zo efficiënt mogelijk

De planning is van 7.00 tot 18.00 uur bemand. Ruud vertelt hoe zijn dagindeling er grofweg uit ziet: “Ik start altijd met de ritten van die dag. Loopt alles wat we gisteren bedacht hadden volgens planning? Daarna kijk ik naar spoedjes en calamiteiten. Denk aan spoedorders die er sinds gisteravond bij zijn gekomen, eventuele defecten aan het wagenpark, of een probleem in de fabriek. Ook kijk ik of we ritten nóg efficiënter kunnen plannen: is er nog ruimte in een vrachtwagen, zodat er iets bij kan? Hier zijn we tot de lunch druk mee. Daarna starten we met de planning voor de volgende dag.”

Lagere CO2-footprint

“We plannen altijd van buiten naar binnen”, legt Paul uit. “De orders staan op volgorde van postcode, waarbij we de postcodes zo veel mogelijk clusteren. Eerst plannen we de adressen die ver weg liggen en zo werken we naar de fabriek toe. Dit geeft de chauffeurs die een lange rit hebben, de gelegenheid om op de terugweg bij een andere ForFarmers-fabriek een tweede vracht op te halen. Zo beperken we het aantal ‘lege’ kilometers, verlagen we onze CO2-footprint én de transportkosten.”

Spoedorders

Regelmatig komt er buiten werktijd een spoedorder binnen voor de volgende dag. “Tja, dan moet je opnieuw aan de slag”, glimlacht Ruud met een veelbetekenende blik. “Alle planners hebben één avond per week en één weekend per maand bereikbaarheidsdienst. Een spoedorder betekent herziening van de ritplanning en vaak ook de productieplanning. Soms zit reeds geproduceerd voer dan in de weg, doordat de silo’s bezet zijn, of moeten we een extra chauffeur of vrachtwagen regelen. Ook komt het voor dat Total Feed Support aan een andere klant vraagt of hun bestelling iets later mag komen of iets minder mag zijn. Gelukkig bestelt 86% van de klanten ruim op tijd, maar hoe kleiner het percentage spoedorders, hoe beter natuurlijk.”

Gratis boodschappen

De planners snappen goed dat de ideale wereld niet bestaat. “Het kan natuurlijk gebeuren dat je als veehouder ineens ziet dat de voersilo bijna leegstaat”, knikt Paul. “Of dat je vaste bestelmoment er door calamiteiten helemaal bij inschiet. Toch heeft het voor de veehouder veel voordeel om op tijd te bestellen. In de eerste plaats geeft dat ‘rust in het hoofd’, maar het is natuurlijk ook prettig om de volledige bestelkorting mee te pakken. Op een gemiddelde order scheelt dat € 50,- vergeleken met een spoedorder. Is toch gratis boodschappen doen”, grapt de planner.

Werken met levende have

“Het helpt ons al enorm als veehouders bestellen met twee opvolgende leverdata”, geeft Ruud aan. “Het liefst met dinsdag, woensdag of donderdag als afleverdag, omdat dat voor ons de rustigste dagen zijn. Of dat ze een iets ruimere silocapaciteit op het erf creëren, dat geeft henzelf ook meer flexibiliteit. We werken met levende have, dus rechtsom of linksom, het voer komt er altijd. We proberen al onze klanten zo goed mogelijk te bedienen en laten de veehouder nooit zitten. Daar doen we dagelijks ons uiterste best voor en daar werken we met veel plezier aan.”