Waar ben je naar op zoek?

Terugblik Wilfred Jonkman op eerste maanden als Managing Director Herkauwers ForFarmers

ForFarmers nieuws ForFarmers nieuws15-5-2024

Na ruim 11 jaar met plezier directeur te zijn geweest van Reudink, onze biologische tak, startte Wilfred Jonkman op 1 januari in zijn nieuwe rol als Managing Director Herkauwers. In zijn eerste maanden ervaarde hij enthousiasme, commitment en de wil om de schouders eronder te zetten, ondanks uitdagingen in de markt. We blikken met hem terug én vooruit.

Waar werd je blij van en wat heeft je verbaasd in de eerste maanden?

“Waar ik blij van werd is dat de strategische keuze om meer verantwoordelijkheid lokaal te beleggen goed werkt. Er is meer eigenaarschap en ook een vlottere afstemming met onder meer inkoop en productie en logistiek. En waar ik helemaal blij van word is dat dit ook zorgt voor meer verbinding tussen die disciplines. Samen maak je afgewogen keuzes die passen bij de sector”, begint Wilfred enthousiast.

Uitdagingen?

Wilfred: “We zijn ambitieus en willen van alles, en dus moet je keuzes maken. Het is belangrijk om overzicht en focus te houden, kritisch te zijn en de juiste analyse te maken. De vraag die je je steeds moet stellen is: draagt het bij aan onze gezamenlijke doelen?”

Wilfred Jonkman:
Wilfred Jonkman: "Ik ga geregeld met collega's mee de boer op."

Op boerenniveau liggen er ook voldoende uitdagingen aldus Wilfred: “Er is de laatste tijd veel gebeurd, kijk alleen al naar de ontwikkelingen op de mestmarkt. Dat geeft veel emotie bij boeren, en daar hebben onze collega’s in de buitendienst mee te maken. Het is een belangrijk doel voor ons om hierin te zoeken naar oplossingen: hoe kunnen we vanuit ForFarmers boeren helpen om deze mestproblematiek aan te pakken. Het Innovatiefonds Mestverwaarding, dat we samen met FarmConsult hebben opgezet, is hier een voorbeeld van: hierin begeleiden we klanten in deze transitie en geven we een passend advies. En verder blijft de grondstoffenmarkt uitdagend. De volatiliteit maakt het ingewikkeld om een passend prijsbeleid te ontwikkelen. Dus dat betekent veel dynamiek in sales en goed luisteren naar geluiden uit de markt.”

Hoe raakte je vertrouwd met de business en collega’s?

“Ik ervaar het als een voordeel dat ik het bedrijf en de collega’s al voor een groot deel ken; de processen zijn duidelijk, evenals de cultuur en structuur. Dat geeft een voorsprong. Maar dan nog was mijn eerste prioriteit om maximaal vertrouwd te raken met de organisatie en de collega’s én met onze dealers. Mensen moeten ervaren dat je benaderbaar bent, dus ik sluit regelmatig aan bij verkoopleidersoverleg en commercieel overleg, en ga geregeld met collega’s mee de boer op. Laten zien dat je er bent; dat wordt gewaardeerd en is ook belangrijk.”

Wat waren doelen die je jezelf hebt gesteld voor de eerste maanden?

“Uiteraard het vertrouwen krijgen van mijn managementteam en met elkaar bepalen: hoe werk je samen, wat zijn onze normen en waarden. Maar ook met elkaar nadenken over de toekomst en daar scenario’s voor schetsen. We hebben geen glazen bol, maar weten dat zaken gaan veranderen in de markt. Hoe ga je daarmee om?”

En tot slot: waarom werk jij For the Future of Farming?

“Omdat wat wij doen ertoe doet en bijdraagt aan de productie van betaalbaar en duurzaam voedsel. Wij hebben de producten en de kennis en door zij aan zij met onze klanten te werken, bereiken we daarmee ook nog eens het best mogelijke rendement voor hen.”