Vandaag besteld, morgen in huis. Het klinkt zo gewoon, maar ook voor de Bol.com’s van deze wereld is dat nog een hele uitdaging. Weet u welke route uw bestelling aflegt en hoe uw wens leidend is in dit proces? We geven u een kijkje in onze keuken.
Met de klantwens voorop en efficiency als belangrijk speerpunt is het best een uitdaging om alle bestellingen op het juiste moment in de silo’s te krijgen. Dagelijks zijn hier zo’n vijfentwintig collega’s mee bezig en vullen we ruim vijftienhonderd silo’s per dag.
De orders komen via diverse kanalen binnen: via MyForFarmers.nl, via een van onze dealerbedrijven of telefonisch via Total Feed Support (klantenservice). Orders die vóór 14.00 uur besteld zijn, kunnen de volgende dag of de dag erna al worden uitgeleverd. Maar vóórdat het zo ver is, volgen er nog een aantal stappen, zoals onderstaand plaatje laat zien.
Total Feed Support maakt een eerste schifting en kijkt voor welke orders extra aandacht nodig is of aanpassingen in het proces nodig zijn. De orders gaan daarna door naar de transportplanning; de cockpit van het proces. De logistieke planners maken een zo efficiënt mogelijke indeling van alle ritten op basis van de afleverwensen van de klant, zodat de bulkwagens zo vol mogelijk zitten en zo min mogelijk kilometers afleggen. Daarmee verlagen we onze CO2-footprint én de transportkosten.
Elke klant is gekoppeld aan een vaste fabriek. De klantorder komt bij de logistieke planner van die fabriek terecht. Elke werkdag om 14.00 uur leggen zij de laatste hand aan de transportplanning voor de volgende dag. De productieplanners van de fabriek bekijken vervolgens welke voeders op voorraad zijn en wat we de komende vierentwintig uur nog moeten produceren. De klantspecifieke voeders krijgen in het productieproces een speciaal plekje, om ervoor te zorgen dat ze na productie snel de vrachtwagen in kunnen en niet voor oponthoud zorgen. Met zo’n zevenduizend verschillende producten die we via onze bulkwagens leveren, is dat vaak een hele puzzel.
’s Nachts produceren we de voeders voor de eerste ritten en aansluitend de voeders voor de rest van de dag. Tussen 02.00 en 5.00 uur zetten we de bulkwagens vóór het ochtendgloren klaar. Bij het krieken van de dag starten de chauffeurs hun wagens en vanaf 6.00 uur blazen ze de eerste silo’s al vol. De laatste leveringen vinden tussen 20.00 en 23.00 uur plaats. De meeste kippen zijn dan al lang op stok.
Maar wat nu als u er onverhoopt achter komt dat de silo leeg is, of niet langer dan 24 uur kan wachten? Vooropgesteld, wij laten nooit dieren zonder voer zitten. Toch is de impact niet te ontkennen. Logistieke planners moeten de ritten van de chauffeurs herzien en productie moet veelal de planning omgooien. Met 14% spoedorders per dag, lukt het niet altijd om aan alle klantwensen te voldoen. In samenspraak met u zoeken we dan naar een oplossing: bijvoorbeeld minder voer of een ander aflevermoment.
Wist u dat u ons kunt helpen om nóg vaker aan uw afleverwens te voldoen?
Zo profiteert u van de maximale korting en kunnen wij alle klanten tijdig en efficiënt bevoorraden.
In het kader van de 'Veilig op 1'-week kijkt ForFarmers samen met u hoe u uw bedrijf veiliger kunt maken.
Neem nu contact op
Aanmelden